ICD klubben

Parforhold med ICD som tredje hjul (Esbjerg)

For dig med ICD og din partner

V/ sygeplejerske Charlotte Munkholm og psykolog Anne Hvarregaard Mose, Hjerteforeningen

Alvorlig sygdom vender ofte op og ned på hverdagen i hele familien. At leve med kronisk sygdom – og navnlig med ICD – kan være en udfordring og stor belastning både fysisk og psykisk. ICD-bærere må fysisk forholde sig til eksempelvis ICD’ens placering i brystet, dens lyde, boksen på natbordet – og ikke mindst eventuelle stød. I nogle tilfælde fører livet med en ICD desuden til stress og angst, og belastningen kan påvirke kommunikationen i parforholdet. Vi belyser konkrete situationer i hverdagen – ud fra jeres behov.  Du vil få viden om hverdagen med ICD og om stress og angst, samt forslag og redskaber til at håndtere udfordringerne. Derudover vil der være fokus på, hvordan man kan bevare et godt samarbejde og kommunikation i et parforhold, hvor den ene har ICD. Der vil være mulighed for samvær og erfaringsudveksling i en gruppe med andre personer med ICD og deres partnere.

Målet er, at du får ny viden om håndtering af livet med en ICD, stress og angst, samt redskaber til god kommunikation om hverdagens udfordringer, samt at du i en mindre gruppe får mulighed for at dele glæder og sorger fra hverdagslivet med sygdom i familien.

Der vil være oplæg fra Hjerteforeningens sygeplejerske og psykolog, mulighed for spørgsmål til underviserne samt debat og erfaringsudveksling.

Et forløb på to mødegange. Første gang den 26/2 og anden gang den 26/3. Begge gange kl. 14 – 16.30.

Tilmelding nødvendig senest 19/2 på www.hjertelinjen.dk, [email protected] eller tlf. 70250000

Praktiske oplysninger

Sundhedscenter Højvang.